close
تبلیغات در اینترنت
ثبوت تعويذ

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 159
  • کل نظرات : 30
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 29
  • بازديد ديروز : 55
  • بازديد کننده امروز : 5
  • بازديد کننده ديروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 0
  • بازديد هفته : 84
  • بازديد ماه : 514
  • بازديد سال : 1,378
  • بازديد کلي : 34,496
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.196.215.69
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

ثبوت تعویذ پرسش : آیا تعویذ (دعانویسی) جایز است با دلیل از حدیث صحیح جواب دهید ؟ پاسخ : بله ، نوشتن تعویذ و آویختن آن بر مریض یا انداختن آن در آب و خورانیدن مریض همه جایز است . به دلایل زیر : دلیل اول : «عَنْ عَوْفِ بْنِ مَالِكٍ الْأَشْجَعِیِّ قَالَ كُنَّا نَرْقِی فِی الْجَاهِلِیَّةِ فَقُلْنَا یَا رَسُولَ اللَّهِ كَیْفَ تَرَى فِی ذَلِكَ فَقَالَ اعْرِضُوا عَلَیَّ رُقَاكُمْ لَا بَأْسَ بِالرُّقَى مَا لَمْ یَكُنْ فِیهِ شِرْكٌ»(صحیح مسلم - بَاب لَا بَأْسَ بِالرُّقَى مَا لَمْ یَكُنْ فِیهِ شِرْكٌ) عوف بن مالك اشجعی فرمودند : ما در جاهلیت افسون می كردیم ، گفتیم یا رسول الله صَلَّی الله عَلَیْهِ وَ سَلَّمَ شما در این مورد چه می فرمایید ؟ فرمودند افسونهایتان را بر من پیش كنید ، افسونها و تعویذها تا وقتیكه در آنها شرك نباشد ، اشكالی ندارند . دلیل دوم : «عَنْ جَابِرٍ قَالَ كَانَ لِی خَالٌ یَرْقِی مِنْ الْعَقْرَبِ فَنَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الرُّقَى قَالَ فَأَتَاهُ فَقَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّكَ نَهَیْتَ عَنْ الرُّقَى وَأَنَا أَرْقِی مِنْ الْعَقْرَبِ فَقَالَ مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ أَنْ یَنْفَعَ أَخَاهُ فَلْیَفْعَلْ» . (صحیح مسلم - بَاب اسْتِحْبَابِ الرُّقْیَةِ مِنْ الْعَیْنِ وَالنَّمْلَةِ وَالْحُمَةِ وَالنَّظْرَةِ) حضرت جابر رَضِیَ اللهُ عَنْهُ فرمودند : یك دائی داشتم كه از نیش عقرب افسون می كرد ، رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ ازافسونها و تعویذها نهی فرمود ، حضرت جابر رَضِیَ اللهُ عَنْهُ می فرماید : دائیم نزد رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ آمد و عرض كرد یا رسول الله همانا شما از افسونها و تعویذها نهی فرمودید و من از نیش عقرب افسون می كنم . آنحضرت صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فرمودند : هر كس از شما كه می تواند به برادر خویش فایده ای برساند ، باید این كار را انجام بدهد . روش استدلال : رُقْیَة و تعویذ از نظر لغت فرقی ندارند و رقیة به معنی تعویذ است . (الرُّقْیَة) دعا ، طلسم ، تعویذ (منجد الطلاب) ابن حجر رحمه الله فرموده است : « قَوْله : ( بَاب الرُّقَى ) بِضَمِّ الرَّاء وَبِالْقَافِ مَقْصُور : جَمْع رُقْیَة بِسُكُونِ الْقَاف ، یُقَال رَقْی بِالْفَتْحِ فِی الْمَاضِی یَرْقِی بِالْكَسْرِ فِی الْمُسْتَقْبَل ، وَرَقَیْت فُلَانًا بِكَسْرِ الْقَاف أَرْقِیه ، وَاسْتَرْقَى طَلَبَ الرُّقْیَة ، وَالْجَمْع بِغَیْرِ هَمْز ، وَهُوَ بِمَعْنَى التَّعْوِیذ بِالذَّالِ الْمُعْجَمَة . (فتح الباری لابن حجر ، باب الرُّقی بالقرآن و المعوّذات )یعنی ، رُقیة به معنی تعویذ است . و امام ترمذی رحمه الله حدیث ابوسعید خدری رَضِیَ اللهُ عَنْهُ را روایت كرده واین گونه باب بسته است : «باب در مورد آن حدیث كه بر گرفتن مزد بر تعویذ دلالت می كند» . (سنن الترمذی – ابواب الطب بَاب مَا جَاءَ فِی أَخْذِ الْأَجْرِ عَلَى التَّعْوِیذِ) در این حدیث لفظ رقیة آمده است . پس معلوم شد كه هم از نظر لغت وهم از نظر محدثین رقیة و تعویذ به یك معنا هستند كه پیغمبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ با گفتار مبارك خویش در حدیث عوف بن مالك به آن اجازه فرمودند البته با این شرط كه در آن الفاظ شركی نباشد .و در حدیثی كه حضرت جابر روایت نموده فرمودند : هر كس از شما كه می تواند به برادر مسلمان خود فایده ای برساند حتما باید این كار را انجام بدهد . لذا اگر شخصی به این نیت كه به برادر مسلمان خود فایده ای برساند ، و به بركت آیات قرآن كه خداوند آنرا شفاء قرار داده مشكل او حل شود ، دعائی برایش بنویسد و تعویذی بدهد مطابق با فرموده ی رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عمل نموده است و كار خلاف شرع انجام نداده است . دلیل سوم : نوشتن و آویزان كردن تعویذ در گلو از صحابه ثابت است «حَدَّثَنَا یَزِیدُ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْحَاقَ عَنْ عَمْرِو بْنِ شُعَیْبٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یُعَلِّمُنَا كَلِمَاتٍ نَقُولُهُنَّ عِنْدَ النَّوْمِ مِنْ الْفَزَعِ بِسْمِ اللَّهِ أَعُوذُ بِكَلِمَاتِ اللَّهِ التَّامَّاتِ مِنْ غَضَبِهِ وَعِقَابِهِ وَشَرِّ عِبَادِهِ وَمِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ وَأَنْ یَحْضُرُونِ قَالَ فَكَانَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عَمْرٍو یُعَلِّمُهَا مَنْ بَلَغَ مِنْ وَلَدِهِ أَنْ یَقُولَهَا عِنْدَ نَوْمِهِ وَمَنْ كَانَ مِنْهُمْ صَغِیرًا لَا یَعْقِلُ أَنْ یَحْفَظَهَا كَتَبَهَا لَهُ فَعَلَّقَهَا فِی عُنُقِهِ» (مسند أحمد - (13 / 447)المكتبة الشاملة . عمرو بن شعیب از پدرش از جدش روایت نموده است كه : رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ كلماتی را به ما یاد می دادند كه ما آنها را برای ترس وقت خواب می خواندیم : به نام خدا من به كلمات كامل خداوند از خشمش و عذابش و شرّ بندگانش و از شرّ شیاطین و از اینكه نزد من حاضر شوند به خداوند پناه می برم ،عبد الله بن عمرو از میان فرزندانش به كسی كه بالغ بود این كلمات را یاد می داد كه وقت خواب آنها را بخواند ، و از میان آنها كسی كه كوچك بود و نمی فهمید كه آنها را حفظ كند ، این كلمات را برای او می نوشت و در گردنش می آویخت . امام ترمذی این حدیث را روایت نموده و آنرا حسن قرار داده است . قَالَ أَبُو عِیسَى هَذَا حَدِیثٌ حَسَنٌ غَرِیبٌ ( سنن الترمذی ، ابواب الدعوات) محمد عوامة در تخریج این حدیث در مصنف ابن ابی شیبة نوشته است : اسناد مصنف حسن است . (مصنف ابن أبی شیبة ، ج12 ، كتاب الطب ، شماره حدیث 24013 ) . حاكم در مستدرك این حدیث را صحیح الاسناد و متصل قرار داده است » المستدرك على الصحیحین للحاكم - (5 / 66) المكتبة الشاملة . و این حدیث را امام ابو داود در بَاب كَیْفَ الرُّقَى ، وابو نعیم در معرفة الصحابة (19 / 67) المكتبة الشاملة .روایت نمو ده اند . دلیل چهارم : نوشتن و آویزان كردن تعویذ در گلو از تابعین ثابت است . «كان مجاهد یكتب للناس التعویذ فیعلقه علیهم» . حضرت مجاهد برای مردم تعویذ می نوشت وآنرا بر آنها می آویخت . مجاهد شاگرد خاص ابن عباس است كه 30 مرتبه تفسیر قرآن را بر پیش ابن عباس خوانده است .(میزان الاعتدال ، ج3 ، ص440) . «عن حسن عن جعفر عن أبیه أنه كان لا یرى بأسا أن یكتب القرآن فی أدیم ثم یعلقه» . حضرت جعفر صادق از پدرش نقل می كند : اینكه شخصی آیات قرآن را بر پوستی بنویسد و سپس آنرا بیاویزد هیچ اشكالی ندارد . «عن ابن سیرین أنه كان لا یرى بأسا بالشئ من القرآن» . ابن سیرین معتقد بود كه (نوشتن) چیزی از قرآن اشكالی ندارد . « حدثنا أیوب أنه رأى فی عضد عبید الله بن عبد الله بن عمر خیطا» . ایوب بیان داشته است كه وی دید كه بر بازی عبید الله فرزند عبد الله بن عمر نخی بسته شده است . «عن شعبة عن أبی عصمة قال : سألت سعید بن المسیب عن التعویذ فقال : لا بأس إذا كان فی أدیم» . ابو عصمة از سعید بن مسیب در مورد تعویذ پرسید فرمود : اگر در پوستین باشد اشكالی ندارد . «عن عطاء قال : لا بأس أن یعلق القرآن ». عطاء فرمودند آیات قرآن اگر در گلو آویزان كرده شوند اشكالی ندارد . «عن الضحاك لم یكن یرى بأسا أن یعلق الرجال الشئ من كتاب الله إذا وضعه عند الغسل وعند الغائط» . از ضحاك روایت است كه اشكالی ندارد كه اشخاص چیزی از كتاب الله را بیاویزند ، زمانیكه هنگام غسل و قضای حاجت آنرا بگذارد . (مصنف ابن أبی شیبة ، باب من رخص فی تعلیق التعاویذ).

برچسب ها

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

a.sepahi sepahi2001@yahoo.com

نویسندگان

ارتباط با مدیر

ارتباط با مدير

نظرسنجی

به نظر شما كدام يك از قسمت هاي سايت بايد تقويت شود؟