close
تبلیغات در اینترنت
علماي ديوبند و خدمات آنان به حديث(١)

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 159
  • کل نظرات : 30
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 9
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 25
  • بازديد ديروز : 19
  • بازديد کننده امروز : 2
  • بازديد کننده ديروز : 10
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 4
  • بازديد هفته : 25
  • بازديد ماه : 466
  • بازديد سال : 1,576
  • بازديد کلي : 32,787
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.225.38.2
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

خدمات علماي ديوبند به حديث نوشته مولانا عبدالغني بدري ▫▫▫⬜▫▫▫ الحمدلله والصلاة و السلام علی رسول الله اما بعد؛ قال الله تعالی:«وأنزلنا إلیک الذکر لتبین للناس مانزل إلیهم و لعلهم یتفکرون». احادیث رسول الله و سنت نبوی دومین مصدر و مأخذ دین بعد از کتاب الله می باشد. خدای عزوجل همواره در هر عصر و زمان و هر شهر و مکان، مجاهدان و رادمردانی دلاور برای حفاظت احادیث نبوی از افتراءات و اکاذیب دشمنان، انتخاب فرموده است. این گروه ازعلما و دانشمندان مسلمان به"محدثین" مشهوراند. آنان با تصانیف و تالیفات کتب حدیث، جستجوی اسانید، تحقیق روایات و شرح متون و نشر و تبلیغ آن، خدمات بسیار بزرگی در حق اسلام و مسلمین انجام دادند. این گروه از محدثین فقط در یک مکان و بلاد مخصوص نبودند، بلکه الله عزوجل برای این مهم، رجال بزرگ و محدثین عظامی درمشرق و مغرب و درعرب و عجم انتخاب نمود. از آن جمله، علمای شبه قاره هند می باشند که شامل کشورهای هندوستان، پاکستان و بنگلادش می شود. گویی در این میدان از دیگران سبقت برده و نقش بسیار بزرگی در این وادی ایفاء نمودند. تاریخ علم حدیث و خدمات آن در این دیار و شبه قاره به زمانی بسیار دور برمی گردد که این مختصر از تحمل آن عاجز است، اما بیشترین شکوفایی و درخشندگی حدیث و علوم متعلقه آن بعد از دور و عصر امام ولی الله دهلوی- رحمه الله- (متوفی 1176هـ) بود. ایشان به حجاز مقدس سفر کردند وعلم حدیث را از شیخ ابو طاهر محمد بن ابراهیم کردی مدنی- رحمه الله- فراگرفته به هند بازگشتند و به تدریس و نشر آن پرداختند، سپس با انتشار تلامیذ و شاگردان ایشان از مشرق تا مغرب و از شمال تا جنوب، نسیم حدیث، آغاز به وزیدن نمود و تشنگان این علوم نبوی از اطراف و اکناف به مدارس و مراکز علم حدیث مراجعه و به تحصیل و فراگیری این علم مبارک پرداختند. شاه عبدالغنی- رحمه الله- با نشر و تدرس حدیث که درهند و نیز در حرمین شریفن داشت سبب استفاده و بهره گیری خلق عظیمی شد، ایشان با اخلاص و للهیتی که داشتند شاگردان مخلص وعلمای ربانی را تربیت و به جامعه اسلامی سپردند و به فضل و برکت این جماعت مخلصین نشر حدیث و تدریس آن و تالیف فنون و فروع حدیث درعصر و فضای ویژه ای درهند ایجاد شد بطوری که هند در این دور، مرکز علم حدیث و مرحع تشنگان و رواد این فن قرار گرفت، در این دور، مراکز علمی و حدیثی زیادی در شبه قاره هند ایجاد شد که مرکز دهلی، لکهنو، سهارنپور، پانی پت و مرادآباد از آنجمله اند. یکی از این مراکز و چشمه های علم حدیث که بعدها شاخ و برگ آن نه تنها هند را در برگرفت بلکه تمام قاره آسیا و جهان اسلام از فیوضات آن بهره گرفت مرکز عظیم علمی و دانشگاه بزرگ اسلامی یعنی دارالعلوم دیوبند بود. دارالعلومی که بانی آن قاسم الخیرات مولانا محمدقاسم نانوتوی- رحمه الله- و شیخ الحدیث آن مولانا رشیداحمد گنگوهی- رحمه الله- شاگرد ارشد شاه عبدالغنی- رحمه الله- و اولین شاگرد طلبه دارالعلوم محمود الحسن دیوبندی- رحمه الله- که بعدها لقب شیخ الهند را به خود اختصاص داده بود. اگر کارنامه خدماتی دارالعلوم دیوبند را که در زمینه های مختلف علمی، عملی، جهاد، تزکیه نفس، تعلیم و تربیت، سیاست و مبارزه، دعوت و ارشاد، درس و تدریس، تصنیف و تالیف و ... را مورد بررسی قراردهیم احاطه آنها نیازمند سنوات زیاد و تالیفات و مجموعه های عظیمی است که این مقاله مختصر توان آنرا دارد. متخرجین و فارغ التحصیلان دارالعلوم دیوبند تاثیر بسزائی در حیات دینی مسلمانان داشته و نقش اساسی در ازاله و مبارزه بدعات ومباحثه و مناظره با اهل بدعت و ضلال و فضل بزرگی در اصلاح عقیده و دعوت الی الله و الی الدین و نیز درمیدان سیاست و مبارزه و دفاع از وطن و کلمه حق درقبال سلاطین جائر ایفا نمودند. در واقع شعار دارالعلوم دیوبند تمسک به دین و تصلب در مذهب حنفی و محافظت آثار و دفاع از سنت نبوی -علی صاحبها الف تحیة وسلام- هست (1) بنابراین نقش اساسی دارالعلوم در نشر سنت و دفاع از آن بر همگان آشکار و نمایان است. ممکن است با این سطور مختصر نتوانیم حتی بخش کوچکی ازخدمات محدثین دیوبند را قلمبند نماییم. بقول علامه یوسف قرضاوی: «وکان لهولاء العلماء الأجلاء فی مجال الشرح و التعلیق للکتب السنة المعروفة و المتداولة سهم وافر و نصیب مرموق و خصوصاً الکتب الستة و المؤطا و مشکوة المصابیح و غیرها» (2) لذا با توجه به وسعت موضوع و ضیق مقام به معرفی بعضی شخصیت ها و محدثین دارالعلوم و نیزآثاری که در تشریح و تبیین احادیث نبوی بویژه بر صحاح سته و مؤطائین- مؤطا امام محمد و مؤطا امام مالک- از ایشان به جای مانده است اکتفاء می شود.

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نظرات ارسال شده

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

درباره ما

a.sepahi sepahi2001@yahoo.com

نویسندگان

ارتباط با مدیر

ارتباط با مدير

نظرسنجی

به نظر شما كدام يك از قسمت هاي سايت بايد تقويت شود؟